Site van ons project: https://sites.google.com/a/leerling.calandlyceum.nl/brug12/

Opdrachtgever: Rijkswaterstaat

Afbeeldingsresultaat voor rijkswaterstaat

De opdracht:

Hallo allemaal,

Wij zijn groepje 14 (Ruba, Sytze, Scipio en Dagmar)
En wij hebben de opdracht gekregen om een brug te renoveren en/of versterken.
We konden kiezen uit 2 bruggen:
-Galecopperbrug; Locatie: Op de A12 te Utrecht over het Amsterdam Rijnkanaal
-Van Brienenoordbrug; Locatie: Op de A16 te Rotterdam over de Nieuwe Maas
Wij hebben de Galaccoperbrug gekozen. Maar waarom hebben we deze opdracht gekregen?Het is de bedoeling dat de brug weer minimaal 30 jaar dienst kan doen voor het autoverkeer en scheepvaartverkeer en het is de bedoeling dat schepen met hogere lading ook onder de brug door kunnen varen (‘Rijnvaarthoogte’)

 

Onderzoek over beide bruggen:

DE GALECOPPERBRUG

De Galecopperbrug is een stalen tuibrug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij de stad Utrecht. De brug werd geopend in 1974 als onderdeel van de Autosnelweg A12 en vervanging van de oude brug. De oude brug werd ongeveer 2 km naar het noordwesten verplaatst en overspant als de Meernbrug ( een brug in de buurt) nog steeds hetzelfde kanaal en vervult nu als belangrijkste invalroute naar het centrum van Utrecht.

De brug heeft in totaal 12 rijstroken: per richting zijn er twee rijbanen van elk 3 rijstroken, daarmee heeft deze brug een veel grotere capaciteit dan de eerste brug die was gebouwd, die twee rijstroken per richting had

 

DE VAN BRIENENOORDBRUG

De Van Brienenoordbrug is ongeveer 1300 meter lang. De vrije onderdoorgang is ongeveer 24 meter, waarbij de Van Brienenoordbrug beweegbaar is, hogere schepen vereisen een brugopening. De Nieuwe Maas is één van de drukste scheepvaartroutes van Nederland. De Van Brienenoordbrug bestaat uit twee dezelfde bruggen met 4 rijbanen met elk 3 rijstroken, dus 12 rijstroken in totaal. Aan de oostzijde van de brug loopt ook een fietspad. De brug ligt ongeveer 4 kilometer ten oosten van het centrum van Rotterdam. Aan de noordkant van de brug ligt de Rotterdamse wijk Kralingen en het kantorenpark Rivium van de gemeente Capelle aan de IJssel. Ten zuiden van de brug ligt de Rotterdamse wijk IJsselmonde. De Van Brienenoordbrug is belangrijk voor verkeer uit het hele land omdat de andere verbindingen in de regio onbruikbaar zijn. De Erasmusbrug, Willemsbrug en Maastunnel in Rotterdam zijn voor het verkeer rond het centrum, terwijl de Benelux tunnel aan de westkant van Rotterdam voor verkeer uit de haven is. Oostelijker zijn er echter geen vaste verbindingen, de lekbrug bij Vianen is de eerstvolgende verbinding en ligt 43 kilometer oostelijker. Dagelijks rijden 237.000 voertuigen over de brug, soms zelfs 250.000 voertuigen op vrijdagen. De Van Brienenoordbrug is hiermee één van de drie drukste bruggen
van Nederland. 65% van het verkeer komt uit de streek.

 

ONZE OPLOSSING:

Wij hebben gekozen voor de van Brienennoordbrug: onze oplossing heet de down under! De down under is een onderwatertunnel.

: de tunnel is gemaakt van polycarbonaat en is opgedeeld in stukken van standaard 20 meter met een diameter van 6m die je aan kan passen zo nodig. Het zijn stukken die je kan vervoeren met mega vrachtauto’s. aan de rand van het kanaal (waar je de tunnel wil hebben) kan je ze aan elkaar vast maken met pvc pijp moffen. Als het allemaal aan elkaar vast zit trek je het met dikke, sterke touwen in het water. Daarna pomp je het water eruit en dan doe je het wegdek erin. Het wegdek bestaat uit flexibele wegenplaten.

: je zet natuurlijk gewichten in in de tunnel zodat de tunnel onderwater blijft.

Het water is 14-15 meter diep de tunnel is 6 meter hoog en de grootste boot ligt 5 meter diep. 1 meter omlaag is 0,1 bar + 1,0 atmosfeer. Polycarbonaat kan een druk teerwaarde van 80 bar aan. Er zit Ong. 3 meter tussen de boten en de tunnel.

Het wegdek wordt vastgemaakt aan de kant.

Deze tunnel kun je weer uit het water halen dan uitelkaar halen en op een andere plek neer leggen.

Presentatie : https://prezi.com/mgjgqxljd1jy/presentatie/